W jaki sposób zachować równowagę między pracą zdalną w branży IT a życiem osobistym

Czy praca zdalna w branży IT wpływa na życie i zdrowie pracowników?

Sprawdzanie pełnoprawnej pracy zdalnej w branży IT rozpoczęło się dopiero w „pandemicznym” roku 2020. Jak się okazało, firmy dość prężnie zareagowały na niespodziewane zmiany i były w stanie szybko uruchomić wysokiej jakości i produktywną pracę poza murami biura. Na dzień dzisiejszy, praca zdalna w IT – nie jest mitem, na maj 2022 roku prawie 40% wszystkich ofert pracy zdalnej na Work.UA było zamieszczanych przez firmy IT. Także dzisiaj, w czasie wojny, większość specjalistów IT nadal pracuje zdalnie i wspiera gospodarkę kraju. 

Wszyscy, którzy po raz pierwszy zaczynają pracować zdalnie, czują się całkowicie swobodnie. Przecież można zaplanować i spędzić swój dzień pracy w dowolny sposób, który nam odpowiada. Jednak jeśli myślisz poważnie i chcesz odnieść sukces w tym biznesie, powinieneś pamiętać o podstawach ergonomii, a także o zadbaniu o swoje zdrowie i prowadzeniu aktywnego trybu życia.

Praca zdalna w branży IT i zdrowie: czy ma ona wpływ na stan fizyczny specjalisty?

Stan zdrowia pracowników zdalnych – stał się przedmiotem badania przeprowadzonego przez naukowców z Uniwersytetu Kalifornijskiego. Jak wynika z badania, większość respondentów, a mianowicie – 64%, zgłosiło zauważalne pogorszenie stanu zdrowia. Wśród głównych dolegliwości wymieniano: przyrost wagi, częste bóle głowy, problemy z szyją i plecami, apatię i ogólne osłabienie.

75% jest zaniepokojonych zmianami w swoim stanie psychicznym: brakiem uwagi, utratą kreatywności i zmniejszoną produktywnością. 80% straciło ochotę na jakąkolwiek aktywność fizyczną i skarży się na ciągłe spożywanie śmieciowego jedzenia.

Zauważasz u siebie któryś z tych objawów? Wprowadź do swojego codziennego harmonogramu rzeczy, które wymagają aktywności fizycznej: wycieczka do supermarketu, kolejny nieplanowany spacer z psem, kawa w najbliższym parku zamiast w domu. Dzięki zaoszczędzeniu tak dużej ilości czasu w drodze do i z biura, możesz znaleźć pół godziny na zadbanie o siebie.

Osobiste życie czy praca zdalna w IT: jak znaleźć równowagę?

Na pierwszy rzut oka praca zdalna ma wiele zalet: elastyczne godziny pracy, autonomiczność, oszczędność czasu i pieniędzy na podróże, więcej możliwości komunikowania się z rodziną. Ale jednocześnie jest to poważne wyzwanie dla profesjonalistów: wielu z nich doświadcza spadku produktywności, pogorszenia stanu emocjonalnego i zdrowia.

Wśród respondentów, którzy wzięli udział w badaniu serwisu GitLab, 42% stwierdziło, że praca sukcesywnie przejmowała ich czas osobisty. Jednak takie ignorowanie potrzeby odpoczynku i moralnego zresetowania prowadzi do wypalenia zawodowego.

Opracowanie nowego harmonogramu pracy, nie mówiąc już o jego przestrzeganiu, wymaga osiągnięcia nowego poziomu osobistej odpowiedzialności. To jest dość trudne, zwłaszcza dla tych, którzy zawsze odkładają sprawy na jutro. Jednak istnieje kilka zasad, które pomagają zespołowi Computools pracować produktywnie i unikać niedotrzymywania terminów.

Ustalamy początek dnia pracy pewnym rytuałem – działaniem, które ustanowi formalną granicę między odpoczynkiem a pracą. Może to być poranne spotkanie z kolegami, filiżanka kawy, pisanie planów na dany dzień, zmiana domowych ubrań na „robocze”. Cokolwiek może stać się sygnałem, że należy przystąpić do pracy. Na zakończenie dnia mózg również musi zareagować na to działanie, zbudować pewne połączenia neuronowe i przełączyć się na inną aktywność.

Uzgadniamy godziny pracy z rodziną i współpracownikami. Zapewne jak już wiesz, praca zdalna w branży IT charakteryzuje się pewną specyfiką: niektórzy specjaliści mogą pracować nad zadaniami w dowolnym czasie, zamiast dostosowania się do „ścisłego, biurowego grafiku” od 9 do 18. Podejmując decyzję o podziale godzin pracy, należy skoordynować je z najbliższymi. Zadbaj o czas na omówienie zadań ze współpracownikami. Gdy wszyscy pracują zdalnie, można wyznaczyć pewne regularne godziny na komunikację.

Przykładowo, zespół Computools rozwiązuje problemy zawodowe w godzinach 13:00-17:00. W tym czasie planowane są spotkania, a procesy omawiane są na czatach roboczych. Natomiast inne godziny pracy są planowane przez pracowników samodzielnie, w zależności od zadań, które muszą wykonać.

Na czym polega ergonomia czasu pracy

1. Nie warto wpisywać zadań do swojego harmonogramu jedno po drugim. Po każdym zadaniu musisz mieć czas na odpoczynek. Dzień powinien składać się z kilku wyraźnych cykli pracy.

2. Określ swoje najbardziej produktywne godziny. Dzięki znajomości swoich rytmów możesz odpowiednio zaplanować pracę i wyznaczyć ważne zadania na czas, kiedy jesteś skupiony i uważny. W ciągu dnia możesz robić rzeczy, które wymagają mniejszej uwagi.

3. Należy pamiętać o przestrzeganiu zasad cyfrowej diety podczas wykonywania ważnych zadań. Wypadnięcie z przestrzeni informacyjnej w ciągu 2-3 godzin bez komunikatorów i mediów społecznościowych jest niemożliwe. Nieustanne oglądanie news feedu (zwłaszcza w tym trudnym dla wszystkich czasie) daje nam fałszywe poczucie świadomości i bezpieczeństwa. W rzeczywistości jednak oglądamy te same wiadomości, ale z różnych źródeł.

4. Spróbuj prowadzić dziennik produktywności. Wpisuj do niego obserwacje dotyczące swojej aktywności (w ciągu dnia lub pod koniec dnia): co sprzyja skupieniu, a co Cię rozprasza. Po upływie 3-4 tygodni przeanalizuj te notatki. Na pewno łatwo zauważysz, że czynności, które odciągają Cię od pracy są takie same lub podobne. Dzięki jasnemu przykładowi tego, czego nie należy robić, łatwo stworzyć model organizacji produktywnej pracy.

5. Jeżeli Twoja praca biurowa wymagała od Ciebie komunikacji ze współpracownikami, to praca zdalna w IT, polegająca na wykonywaniu podobnych czynności wymaga od Ciebie doskonalenia umiejętności korespondencyjnych. Zdarza się często, że zarówno zadania, jak i listy wymagają dodatkowych wyjaśnień. Niekiedy są one wymagane w niezbyt dogodnym czasie.

W celu uniknięcia rozproszenia lub opóźnień w pracy współpracowników, naucz się pisać jasne i szczegółowe listy/instrukcje, które nie wymagają wielokrotnych konsultacji. Dla pozostałej komunikacji w czatach, należy ustalić konkretny czas i nie wykraczać poza niego.

6. Dokonuj oceny siebie na koniec dnia, zadając sobie pytanie: „Czy dobrze dziś przepracowałem dzień?”. Zdecydowana pozytywna odpowiedź oznacza, że dzień okazał się udany i produktywny. W przypadku odpowiedzi przeczącej, zalecamy wykorzystanie metody “5 Czemu” i znalezienie prawdziwej przyczyny problemu.

Jak zwiększyć koncentrację

Dla wielu osób pracujących zdalnie w IT, zauważalne jest, że w warunkach domowych trudniej jest wejść w rytm pracy niż w biurze. Jeżeli również doświadczasz podobnych trudności, spróbuj pracować w kawiarni (oczywiście, jeśli pozwala na to specyfika Twojej pracy). „Biały szum” z tłumu pomoże Ci się skupić, a jednocześnie obcy ludzie nie będą Cię dekoncentrować pytaniami.

Zwiększyć koncentrację pomaga odpowiednia muzyka. Gdy lubisz pracować przy muzyce: skorzystaj z platform streamingowych, które mają wiele playlist specjalnie do pracy.

Kolejna popularna i dość skuteczna praktyka „Pomodoro” polega na koncentracji na projekcie przez 25 minut. Następnie należy zrobić 5-minutowy odpoczynek i wrócić do fazy „zanurzenia”. Po wykonaniu 3-4 sprintów zrób dłuższą przerwę (15-30 minut) i oceń efekty swojej pracy: z pewnością zauważysz, że ta praktyka przyniesie ci imponujące rezultaty.

Dzięki przestrzeganiu tych zasad pozwolisz sobie w pełni doświadczyć korzyści płynących z pracy zdalnej. I jeżeli poszukujesz obecnie takiej pracy, zgłoś się na maila hr@computools.com i dołącz do zespołu Computools

DOŁĄCZ DO COMPUTOOLS

WYPEŁNIJ FORMULARZ LUB NAPISZ DO NAS NA hr@computools.com A DOBIERZEMY DLA CIEBIE INTERESUJĄCĄ OFERTĘ

    CV (W FORMACIE:.DOC, DOCX, .PDF LUB .RTF)*

    WYŚLIJ CV →