Proaktywny kandydat w IT: kim jest i jak zaprezentować proaktywność na rozmowie kwalifikacyjnej?

Wskazówki i porady dla tych, którzy chcą zostać proaktywnymi kandydatami IT.

Na co dzień ludzie są otoczeni przez okoliczności zewnętrzne: różne czynniki fizyczne, psychologiczne i społeczne mogą wpływać na nasze decyzje, zachowanie i nastrój. Można wyróżnić dwa rodzaje reakcji na to, co dzieje się wokół nas: reaktywną i proaktywną. Na czym polega różnica? Computools wyjaśnia.

Reaktywne osoby pozostają często pod wpływem otoczenia, co oznacza, że na ich stan umysłu i wydajność wpływają zewnętrzne okoliczności, warunki i opinie innych. Mogą doświadczyć wahań nastroju i znacznego spadku produktywności z powodu złej pogody lub konfliktów z kolegami z działu IT. 

Proaktywne osoby świadomie kontrolują swoje działania i emocje. Swoje zachowanie uzależniają wyłącznie od własnych wartości, priorytetów i decyzji. Nie uzasadniają swoich działań trudnymi sytuacjami lub wymagającymi warunkami. 

Pojęcie „proaktywności” jako pierwszy użył austriacki psychiatra Viktor Frankl w swojej książce „Człowiek w poszukiwaniu sensu” dla określenia osoby, która świadomie bierze odpowiedzialność za swoje życie, niezależnie od otoczenia i okoliczności.

Jeżeli ogólna definicja jest jasna, przyjrzyjmy się bliżej, w jaki sposób proaktywność wpływa na rozwój kariery, osiąganie celów i wydajność pracowników. Jak rozumieć termin „proaktywny kandydat” w ofertach pracy IT i co specjalista IT powinien zrobić, aby rozwinąć tę umiejętność?

6 przykładów proaktywności w IT branży

Warto zrozumieć, że podczas rozmowy kwalifikacyjnej IT nie będzie bezpośredniego pytania o proaktywność. Rekruterzy będą analizować całą rozmowę i identyfikować umiejętności, które mogą na to wskazywać.

Poniżej przyjrzymy się głównym czynnikom proaktywnego zachowania profesjonalistów. Postaraj się zrozumieć ich znaczenie i wpływ na osiąganie celów zawodowych. Możesz korzystać z tych przykładów, aby rozwijać i ulepszać swoją pracę w IT-firmie.

1. Prognozowanie trudności z wyprzedzeniem.

Będąc w stanie przewidzieć potencjalne problemy na wczesnym etapie, potrafisz zapobiec ich wystąpieniu szybciej. Analizowanie możliwych przeszkód – to chyba najważniejsza oznaka proaktywności. Przeszkolony specjalista ma zawsze świadomość trudności, które mogą pojawić się podczas określonych procesów i zmienia sposób działania, aby zmniejszyć ryzyko. W tym pomagają inicjatywa, kreatywność i determinacja.

Przykładowo, uczysz się nowej technologii i masz ograniczony czas po pracy. Do nauki korzystasz z online-podręcznika. Proaktywny kandydat natychmiast pobierze książkę, aby móc z niej korzystać, w przypadku braku Wi-Fi lub innych problemów z Internetem. W ten sposób przewidzi wszelkie przeszkody, które mogą pojawić się w czasie nauki.

2. Komunikowanie się z kolegami na czas.

W przypadku wspólnych projektów lub zadań z innymi członkami zespołu, nie warto czekać, aż ktoś zapyta o ich status. Inicjowanie komunikacji i powiadamianie współpracowników o postępach to nie tylko proaktywne podejście, ale także oznaka uprzejmości i kultury. Dzięki terminowemu przekazywaniu informacji inni pracownicy czują się komfortowo i pewnie, rozumieją procesy i mogą planować swoje harmonogramy. 

Długotrwałe oczekiwanie na odpowiedź może powodować stres u niektórych specjalistów. Jeżeli nawet nie możesz od razu wywiązać się z umowy lub musisz przedłużyć termin, poinformuj o tym. Proaktywność w IT-komunikacji ma zasadnicze znaczenie w osiąganiu pomyślnych wyników zespołowych.

3. Zainteresowanie informacjami zwrotnymi.

Większość osób docenia informacje zwrotne od współpracowników, ale proaktywną postawą jest proszenie o nie i pokazanie, że jest się gotowym do poprawy lub wprowadzenia zmian w procesach.

W przypadku, gdy zależy ci na postępach w środowisku pracy, warto zainicjować przekazywanie informacji zwrotnych na temat swoich wyników. Pozytywna informacja zwrotna może dodać motywacji, wesprzeć w osiąganiu celów i przypomnieć o mocnych stronach. Krytyka konstruktywna może stanowić ważne narzędzie do nauki i samorozwoju. 

Adekwatna reakcja na informację zwrotną wskazuje nie tylko na gotowość do słuchania, ale także na umiejętność uwzględniania opinii i zaleceń innych osób. Dzięki takiemu podejściu można wykazać się otwartością na zmiany oraz chęcią doskonalenia i rozwijania swoich umiejętności, co sprawia, że jest się wartościowym członkiem każdego zespołu. 

4. Usprawnienie przebiegu pracy.

Kolejną cechą proaktywności w IT jest poszukiwanie sposobów na usprawnienie przebiegu pracy i codziennej rutyny. Umiejętność identyfikowania zadań, które są czasochłonne, ale mogą być zautomatyzowane lub delegowane, jest jednym z elementów zarządzania czasem. To pozwala racjonalnie przydzielać wysiłki i zasoby oraz przekierowywać je na bardziej istotne zadania.

Dla każdego IT-specjalisty zarządzanie czasem i dotrzymywanie terminów to ważne umiejętności, które pozwalają mu usprawnić pracę i osiągnąć pożądany sukces.

5. Rozumienie własnych możliwości

Nauczenie się bycia świadomym swoich możliwości i tego, ile zadań można podjąć. Przeceniane swoich możliwości może prowadzić do przekroczenia terminów. Celem uniknięcia niedotrzymywania terminów, proszę od razu informować o zadaniach, których nie będziesz w stanie wykonać lub które wymagają czasu na przyswojenie nowych informacji.

Ważnym elementem bycia proaktywnym w IT-branży jest również potrafienie powiedzieć „nie”. Oczywiście nie mówimy, że należy unikać nowych wyzwań i możliwości samorozwoju. Przemyślane planowanie i zrównoważone podejście do pracy pomoże ci osiągnąć wysoką wydajność.

6. Samodoskonalenie

Świadomość jest kluczowym elementem rozwoju osobistego i zawodowego. Świadomość swoich mocnych i słabych stron oraz umiejętności pozwala specjaliście pracować nad własnym rozwojem i odnosić większe sukcesy. 

Jak często zastanawiasz się nad cechami, które sprawiają, że wyróżniasz się z tłumu? Czy korzystasz z nich podczas swojej pracy w IT-firmie? Co w twojej pracy wymaga poprawy, gdzie brakuje ci doświadczenia?

Samodoskonalenie, gotowość do nauki i pragnienie osiągania więcej to cechy wyróżniające proaktywnego pracownika.

Z jakiego powodu pracodawcy są zainteresowani proaktywnymi kandydatami?

To osoby znane ze swojej inicjatywy: nie czekają na instrukcje od kierownictwa, ale biorą odpowiedzialność za podejmowanie decyzji. Dzięki dobrym umiejętnościom komunikacyjnym tworzą zdrową i przyjazną atmosferę w zespołach. Ich gotowość do zmian i szybka adaptacja sprawiają, że są cennymi członkami zespołu, którzy pomagają innym kolegom łatwo dostosować się do nowego miejsca pracy lub obowiązków. 

Computools oferuje współpracę z proaktywnymi specjalistami średniego i wyższego szczebla w różnych dziedzinach, więc jeśli obecnie poszukują Państwo pracy w IT-branży i chcą dołączyć do naszego zespołu, prosimy o wypełnienie poniższego formularza. Skontaktujemy się z tobą, gdy tylko nasi rekruterzy będą mieli dla ciebie odpowiednią ofertę. 

DOŁĄCZ DO COMPUTOOLS

WYPEŁNIJ FORMULARZ LUB NAPISZ DO NAS NA hr@computools.com A DOBIERZEMY DLA CIEBIE INTERESUJĄCĄ OFERTĘ

    CV (W FORMACIE:.DOC, DOCX, .PDF LUB .RTF)*

    WYŚLIJ CV →