Na co dzień ludzie są otoczeni przez okoliczności zewnętrzne: różne czynniki fizyczne, psychologiczne i społeczne mogą wpływać na nasze decyzje, zachowanie i nastrój. Można wyróżnić dwa rodzaje reakcji na to, co dzieje się wokół nas: reaktywną i proaktywną. Na czym polega różnica? Computools wyjaśnia.
Reaktywne osoby pozostają często pod wpływem otoczenia, co oznacza, że na ich stan umysłu i wydajność wpływają zewnętrzne okoliczności, warunki i opinie innych. Mogą doświadczyć wahań nastroju i znacznego spadku produktywności z powodu złej pogody lub konfliktów z kolegami z działu IT.
Proaktywne osoby świadomie kontrolują swoje działania i emocje. Swoje zachowanie uzależniają wyłącznie od własnych wartości, priorytetów i decyzji. Nie uzasadniają swoich działań trudnymi sytuacjami lub wymagającymi warunkami.
Pojęcie „proaktywności” jako pierwszy użył austriacki psychiatra Viktor Frankl w swojej książce „Człowiek w poszukiwaniu sensu” dla określenia osoby, która świadomie bierze odpowiedzialność za swoje życie, niezależnie od otoczenia i okoliczności.
Jeżeli ogólna definicja jest jasna, przyjrzyjmy się bliżej, w jaki sposób proaktywność wpływa na rozwój kariery, osiąganie celów i wydajność pracowników. Jak rozumieć termin „proaktywny kandydat” w ofertach pracy IT i co specjalista IT powinien zrobić, aby rozwinąć tę umiejętność?
6 przykładów proaktywności w IT branży
Warto zrozumieć, że podczas rozmowy kwalifikacyjnej IT nie będzie bezpośredniego pytania o proaktywność. Rekruterzy będą analizować całą rozmowę i identyfikować umiejętności, które mogą na to wskazywać.
Poniżej przyjrzymy się głównym czynnikom proaktywnego zachowania profesjonalistów. Postaraj się zrozumieć ich znaczenie i wpływ na osiąganie celów zawodowych. Możesz korzystać z tych przykładów, aby rozwijać i ulepszać swoją pracę w IT-firmie.
1. Prognozowanie trudności z wyprzedzeniem.
Będąc w stanie przewidzieć potencjalne problemy na wczesnym etapie, potrafisz zapobiec ich wystąpieniu szybciej. Analizowanie możliwych przeszkód – to chyba najważniejsza oznaka proaktywności. Przeszkolony specjalista ma zawsze świadomość trudności, które mogą pojawić się podczas określonych procesów i zmienia sposób działania, aby zmniejszyć ryzyko. W tym pomagają inicjatywa, kreatywność i determinacja.
Przykładowo, uczysz się nowej technologii i masz ograniczony czas po pracy. Do nauki korzystasz z online-podręcznika. Proaktywny kandydat natychmiast pobierze książkę, aby móc z niej korzystać, w przypadku braku Wi-Fi lub innych problemów z Internetem. W ten sposób przewidzi wszelkie przeszkody, które mogą pojawić się w czasie nauki.
2. Komunikowanie się z kolegami na czas.
W przypadku wspólnych projektów lub zadań z innymi członkami zespołu, nie warto czekać, aż ktoś zapyta o ich status. Inicjowanie komunikacji i powiadamianie współpracowników o postępach to nie tylko proaktywne podejście, ale także oznaka uprzejmości i kultury. Dzięki terminowemu przekazywaniu informacji inni pracownicy czują się komfortowo i pewnie, rozumieją procesy i mogą planować swoje harmonogramy.
Długotrwałe oczekiwanie na odpowiedź może powodować stres u niektórych specjalistów. Jeżeli nawet nie możesz od razu wywiązać się z umowy lub musisz przedłużyć termin, poinformuj o tym. Proaktywność w IT-komunikacji ma zasadnicze znaczenie w osiąganiu pomyślnych wyników zespołowych.
3. Zainteresowanie informacjami zwrotnymi.
Większość osób docenia informacje zwrotne od współpracowników, ale proaktywną postawą jest proszenie o nie i pokazanie, że jest się gotowym do poprawy lub wprowadzenia zmian w procesach.
W przypadku, gdy zależy ci na postępach w środowisku pracy, warto zainicjować przekazywanie informacji zwrotnych na temat swoich wyników. Pozytywna informacja zwrotna może dodać motywacji, wesprzeć w osiąganiu celów i przypomnieć o mocnych stronach. Krytyka konstruktywna może stanowić ważne narzędzie do nauki i samorozwoju.
Adekwatna reakcja na informację zwrotną wskazuje nie tylko na gotowość do słuchania, ale także na umiejętność uwzględniania opinii i zaleceń innych osób. Dzięki takiemu podejściu można wykazać się otwartością na zmiany oraz chęcią doskonalenia i rozwijania swoich umiejętności, co sprawia, że jest się wartościowym członkiem każdego zespołu.
4. Usprawnienie przebiegu pracy.
Kolejną cechą proaktywności w IT jest poszukiwanie sposobów na usprawnienie przebiegu pracy i codziennej rutyny. Umiejętność identyfikowania zadań, które są czasochłonne, ale mogą być zautomatyzowane lub delegowane, jest jednym z elementów zarządzania czasem. To pozwala racjonalnie przydzielać wysiłki i zasoby oraz przekierowywać je na bardziej istotne zadania.
Dla każdego IT-specjalisty zarządzanie czasem i dotrzymywanie terminów to ważne umiejętności, które pozwalają mu usprawnić pracę i osiągnąć pożądany sukces.
5. Rozumienie własnych możliwości
Nauczenie się bycia świadomym swoich możliwości i tego, ile zadań można podjąć. Przeceniane swoich możliwości może prowadzić do przekroczenia terminów. Celem uniknięcia niedotrzymywania terminów, proszę od razu informować o zadaniach, których nie będziesz w stanie wykonać lub które wymagają czasu na przyswojenie nowych informacji.
Ważnym elementem bycia proaktywnym w IT-branży jest również potrafienie powiedzieć „nie”. Oczywiście nie mówimy, że należy unikać nowych wyzwań i możliwości samorozwoju. Przemyślane planowanie i zrównoważone podejście do pracy pomoże ci osiągnąć wysoką wydajność.
6. Samodoskonalenie
Świadomość jest kluczowym elementem rozwoju osobistego i zawodowego. Świadomość swoich mocnych i słabych stron oraz umiejętności pozwala specjaliście pracować nad własnym rozwojem i odnosić większe sukcesy.
Jak często zastanawiasz się nad cechami, które sprawiają, że wyróżniasz się z tłumu? Czy korzystasz z nich podczas swojej pracy w IT-firmie? Co w twojej pracy wymaga poprawy, gdzie brakuje ci doświadczenia?
Samodoskonalenie, gotowość do nauki i pragnienie osiągania więcej to cechy wyróżniające proaktywnego pracownika.
Z jakiego powodu pracodawcy są zainteresowani proaktywnymi kandydatami?
To osoby znane ze swojej inicjatywy: nie czekają na instrukcje od kierownictwa, ale biorą odpowiedzialność za podejmowanie decyzji. Dzięki dobrym umiejętnościom komunikacyjnym tworzą zdrową i przyjazną atmosferę w zespołach. Ich gotowość do zmian i szybka adaptacja sprawiają, że są cennymi członkami zespołu, którzy pomagają innym kolegom łatwo dostosować się do nowego miejsca pracy lub obowiązków.
Computools oferuje współpracę z proaktywnymi specjalistami średniego i wyższego szczebla w różnych dziedzinach, więc jeśli obecnie poszukują Państwo pracy w IT-branży i chcą dołączyć do naszego zespołu, prosimy o wypełnienie poniższego formularza. Skontaktujemy się z tobą, gdy tylko nasi rekruterzy będą mieli dla ciebie odpowiednią ofertę.