Profesjonalizm specjalisty (nie tylko w branży IT) mierzony jest zarówno umiejętnościami technicznymi (Hard), jak i osobistymi, miękkimi (Soft). Soft i Hard Skills zależą od rozwoju społeczeństwa, więc zmieniają się co jakiś czas. Jednak na portret idealnego kandydata w każdej firmie składa się tylko symbioza tych cech.
Świetny specjalista UI/UX, który nie cierpi spotkań z klientami, oczywiście nie stanie się częścią zespołu, który prowadzi osobistą komunikację z zamawiającymi. Jednak z powodzeniem będzie współpracował z innym zespołem, w którym tę odpowiedzialność przejmuje Project Manager. Czyli pracownik, w pewnym stopniu, powinien być obdarzony umiejętnościami miękkimi, które pozwolą mu łatwo zintegrować się z firmą, która ma już ustalone wartości i kulturę.
Na czym polega różnica między Soft i Hard Skills?
• Hard Skills – to coś, czego można się nauczyć lub co można doskonalić w różnych placówkach edukacyjnych. Mogą być zmierzone i zademonstrowane wizualnie, za pomocą certyfikatów, dyplomów itp. Soft Skills człowiek posiada od urodzenia lub nabywa przez doświadczenie, a ocenia się je za pomocą wskaźników zachowania.
• Wymagania wobec Soft i Hard Skills są różne: umiejętności zawodowe są stałe, niezależnie od zespołu i kultury korporacyjnej. Na przykład programista musi pisać przejrzysty kod i znać określone frameworki. Wymagania dotyczące kompetencji technologicznych specjalisty mogą się zmieniać, ale w ramach postępu w branży: wydanie nowej wersji w danym języku programowania, rozbudowa bibliotek itp. Kompetencje osobiste są zmienne i sytuacyjne, mogą być stosowane w każdej pracy.
• Umiejętności twarde – polegają na zdolności do wykonania zadania, a umiejętności miękkie dotyczą procesu jego wykonywania: adaptacji, pracy zespołowej, rozwiązywania problemów i podejmowania właściwych decyzji.
TOP Soft i Hard Skills w ІТ branży
Według LinkedIn najbardziej pożądanymi Hard Skills są:
• Blockchain (Blockchain)- technologia, która powstała w 2009 roku do celów wspierania kryptowalut. Służy do przechowywania, przetwarzania i przenoszenia danych osobowych przez Internet.
• Cloud Computing (Przetwarzanie w chmurze) – technologia, która pozwala na przechowywanie danych na zdalnych serwerach i pełne zarządzanie nimi. Użytkownik może szybko uzyskać dostęp do puli zasobów (np. pamięci masowej danych, serwerów, sieci komunikacyjnych, aplikacji i usług) i równie szybko może odmówić jej.
• Analytical Reasoning (Rozumowanie analityczne) – umiejętność, przydatna przy przetwarzaniu dużych ilości informacji. Prognozowanie i modelowanie sytuacji, ocena poprzez uwzględnienie wpływu różnych czynników – te umiejętności pozwalają wprowadzić firmę na nowy poziom.
• Artificial Intelligence (Sztuczna inteligencja) – technologia tworzenia inteligentnych programów, maszyn, usług, aplikacji itp. Produkty oparte na AI analizują otrzymane informacje, wyciągają wnioski i podejmują decyzje, są w stanie stale się uczyć i stosować zgromadzoną wiedzę, czyli wykonywać te same czynności co ludzki mózg.
• UX Design (Projektowanie interfejsu z uwzględnieniem potrzeb użytkownika) – umiejętność stworzenia projektu produktu w taki sposób, aby jego użytkowanie było jak najbardziej intuicyjne i efektywne.
Do popularnych Soft Skills należą:
• Samoorganizacja. Jest niezwykle potrzebna do efektywnej i owocnej pracy. Uważa się, że samoorganizujący się pracownik koncentruje się, znajduje i przetwarza informacje oraz stale uczy się i rozwija samodzielnie (bez przypomnień i kontroli). Posiada wiedzę na temat zasad zarządzania czasem i stosuje się do nich.
• Skupienie na kliencie. Deweloper, projektant, content-menedżer i każdy z pozostałych członków zespołu powinien rozumieć, jaki problem klienta rozwiązuje ten produkt i jaką wartość dostarcza. Tylko ci, którzy rozumieją, CO robią i DLACZEGO to robią, mogą wybrać właściwe podejście i osiągnąć najkorzystniejsze rezultaty.
• Umiejętność pracy w zespole. Specjalista, który posiada tę umiejętność dobrze rozwiniętą, potrafi słuchać i wspierać, spokojnie reaguje na sugestie współpracowników, konstruktywnie wyraża krytykę.
• Komunikatywność. Przejawia się ona poprzez umiejętność słuchania, negocjowania, przekonywania. Komunikatywny specjalista nie boi się wystąpień publicznych, łatwo staje się wykładowcą na seminariach i znajduje wspólny język zarówno z zespołem, jak i klientami.
• Krytyczne myślenie – zdolność do obiektywnej analizy sytuacji i podejmowania decyzji. Sprzyja temu logiczne myślenie, obserwacja, pomysłowość, zdolności adaptacyjne i zręczność. Pracownik z rozwiniętym myśleniem krytycznym ma pozytywne nastawienie do zmian i holistyczne podejście do rozwiązywania problemów.
• Inteligencja emocjonalna – zdolność do kontrolowania własnych emocji i okazywania empatii.
Umiejętność tę uznaje się za rozwiniętą, gdy osoba:
1. wyczuwa ukryte emocje rozmówcy;
2. potrafi odmówić i wyjaśnić powód odmowy;
3. przyznaje się do błędów;
4. nie zależy od ocen innych;
5. szybko opanowuje emocje występujące w następstwie konfliktów;
6. działa stosownie do okoliczności;
7. rozdziela pracę i relacje osobiste.
W jaki sposób oceniane są Soft i Hard Skills?
Ze względu na to, że Soft Skills – są kompetencjami osobistymi, których nie można zmierzyć ani potwierdzić dyplomami, są one sprawdzane poprzez wykorzystanie modeli pewnych sytuacji z przeszłości kandydata i pytanie o jego doświadczenie. Właśnie w tym czasie, gdy rozmówca odpowiada na pytania, wyjaśnia szczegóły i mówi o sposobach rozwiązania problemu, ujawniają się jego elastyczne umiejętności.
Najpowszechniejszym schematem jest – STAR. Ocena zachowania kandydata dokonywana w czterech krokach:
Situation. Specjalista jest proszony o opisanie sytuacji i problemu, który wymagał rozwiązania. Jaką rolę on spełniał i kto jeszcze był w to zaangażowany?
Task. Na czym polegało zadanie do wykonania? Jaki był cel, który miał być osiągnięty?
Action. Najważniejszy blok odpowiedzi. W nim specjalista opisuje czynności, które wykonywał. One najbardziej charakteryzują Soft Skills.
Result. Jakiego rezultatu osiągnął kandydat i czy był to rezultat pożądany.
Sprawdzenie umiejętności zawodowych odbywa się w sposób prostszy: specjaliście zadaje się pytania dotyczące teorii: podstawowej wiedzy i opanowania technologii, a następnie proponuje się mu rozwiązanie problemów użytkowych w celu potwierdzenia rzeczywistego doświadczenia.
Soft i Hard Skills: co jest ważniejsze?
Firma Wonderlic przeprowadziła sondaż z którego wynika, że 93% pracodawców wskazuje dostępność niezbędnych umiejętności elastycznych – jako czynnik decydujący o zatrudnieniu specjalisty. Wynika z tego, że przy wyborze pomiędzy dwoma kandydatami o takiej samej wiedzy zawodowej, preferowany będzie ten, który posiada dobre Soft Skills.
Jak wynika z badania przeprowadzonego w 2015 roku przez Stanford Research Center, Harvard University i Carnegie Foundation, tylko 15% awansów wynika z rozwoju umiejętności czysto zawodowych. 85% pracowników osiągnęło sukces zawodowy dzięki elastycznym umiejętnościom. Senior odróżnia się od Junior-specjalisty nie tylko doświadczeniem i wiedzą, ale także umiejętnością podejmowania korzystnych dla firmy decyzji i brania za nie odpowiedzialności.
Ponadto zespół Computools jest przekonany, że jedynie wytrwałe rozwijanie umiejętności Soft i Hard Skills pozwoli kandydatowi stać się specjalistą, który będzie pożądany przez pracodawców. Jeżeli dążysz do samodoskonalenia osobistego i zawodowego – to wyślij swoje CV i dołącz do nas!