9 najbardziej powszechnych stereotypów o branży IT

Rozwiewamy mity i stereotypy o pracy w IT.

Wśród naszego społeczeństwa wciąż panują stereotypy dotyczące ІТ branży. Informatycy wiedzą jak naprawiać komputery, nic nie robią i zarabiają dużo pieniędzy, ale nie da się dostać do tej dziedziny jeśli jest się 40+ i nie zna się wyższej matematyki. Czy te słowa brzmią znajomo? Wydaje nam się, że słyszeliśmy je od znajomych, przyjaciół, kolegów i nauczycieli. Dla wielu osób, mimo ciągłego rozwoju społeczeństwa i dostępu do wszelkich informacji, informatyk to osoba pokroju Steve’a Jobsa, Billa Gatesa czy Neo z Matrixa, choć prawdziwy portret ІТ-specjalisty jest zupełnie inny. 

Zebraliśmy 9 najpopularniejszych stereotypów, których przekonanie zamyka drzwi do branży technologii informatycznych. Niektóre z nich całkowicie wykluczają wzajemnie swoje istnienie, na przykład: skoro można zostać informatykiem w 1 miesiąc robiąc kursy, to dlaczego nie można dostać się do tej branży? Po przeczytaniu tych wszystkich mitów, zdasz sobie sprawę, że nie mają one nic wspólnego z rzeczywistością.

Jakie istnieją stereotypy o pracy w IT

1. Wszyscy w IT mają wysokie zarobki, mieszkają za granicą i pracują zdalnie

Możliwość pracy w dowolnym czasie i dobre wynagrodzenia finansowe to chyba najważniejsze kryteria wyboru  branży IT przez kandydatów. Jednakże po rozpoczęciu pracy okazuje się, że niektórzy z nich przełamują ten wzorzec. Przyczyną jest to, że wynagrodzenia w Junior- i Senior-specjalistów znacznie się różnią, a jeśli jesteś switcherem, to najprawdopodobniej zaczniesz swoją karierę w IT od najniższego szczebla. Jak w każdej innej dziedzinie, Twoje wynagrodzenie będzie rosło proporcjonalnie do Twojego profesjonalizmu, doświadczenia i zaawansowanych szkoleń. To znaczy, że jeśli jesteś świetnym specjalistą w swojej dziedzinie, to zostaniesz doceniony w każdej firmie, nie tylko w IT. Jednak, mówiąc szczerze, przeglądy wynagrodzeń w firmach IT odbywają się częściej niż w innych.

Branża technologiczna jest naprawdę przystosowana do pracy zdalnej i elastycznego harmonogramu, ponieważ wszystko, czego potrzebuje specjalista, to sprzęt i stabilne połączenie internetowe. Czyli można pracować w każdym kraju, decydując się na przeprowadzkę na własną rękę lub zgadzając się na relokację ze strony firmy. Jednak zdolność do wykonywania obowiązków zawodowych w każdym czasie bezpośrednio zależy od wybranej specjalizacji. Jeśli Twoje stanowisko wymaga ciągłej komunikacji z klientami lub współpracownikami, Twój dzień roboczy najprawdopodobniej będzie miał określone limity czasowe.

2. Praca w IT tylko dla młodych ludzi

Zacznijmy od tego, że branża IT nie ma uprzedzeń do ograniczeń wiekowych. Mit, że tylko młodzi specjaliści tu pracują istnieje, ponieważ starsi ludzie nawet nie biorą pod uwagę tej branży przy zmianie pracy. Z danych przedstawionych przez portal DOU.UA, wynika, że średnia wieku pracowników firm IT rzeczywiście wynosi 29 lat, ale prawie 27% respondentów to osoby w wieku 30-34 lat. Około 47% specjalistów w firmach ma 35+ lat. W firmach jest około 47% specjalistów powyżej 35 roku życia, w większości zajmują stanowiska Service Desk, DevOps, SRE, SysAdmin, QA Engineer, a wielu z nich jest kierownikami różnych działów. Najmniej atrakcyjna dla osób z tej grupy wiekowej jest praca w działach marketingu, wsparcia, rekrutacji i HR, wśród których niewielu jest projektantów.

3. Konieczne jest posiadanie doskonałej znajomości języka angielskiego

I tak i nie, to dość kontrowersyjna kwestia. Po pierwsze, każda firma indywidualnie określa minimalny poziom znajomości języka angielskiego dla swoich pracowników. Po drugie, wszystko zależy od konkretnego stanowiska, o które się ubiegasz. Wysoki poziom znajomości języka zdecydowanie zwiększa szanse na otrzymanie pracy, dodaje punkty do konkurencyjności i daje dostęp do większej liczby pracodawców. Jednak niektóre oferty pracy wymagają również znajomości języka na poziomie średniozaawansowanym, trzeba tylko dobrze poszukać. Jednakże zalecamy: jeśli wciąż chcesz szukać  pracy w IT, nie odkładaj nauki angielskiego na później.

4. Powinieneś dobrze rozumieć wyższą matematykę

Umiejętności matematyczne są naprawdę przydatne, jeśli planujesz pracować jako deweloper. Jednak nie każdy deweloper jest geniuszem w dziedzinie matematyki. Właśnie takie stereotypy panują na temat IT. Owszem, myślenie matematyczne przyda się przyszłemu analitykowi, ale nie jest to warunek konieczny dla rekrutera, specjalisty SEO, marketera, projektanta, link buildera czy copywritera. Można myśleć logicznie, mieć zainteresowania i chęci do nauki nowego zawodu, a to wystarczy, aby rozpocząć pracę w IT.

5. Praca w IT wyłącznie dla mężczyzn

Z każdym rokiem branża IT stopniowo zmierza w kierunku równowagi płci. Od 2020 roku w IT było około 25% kobiet: większość z nich pracuje na stanowiskach nietechnicznych, ale w ostatnich latach zainteresowały się specjalnościami technologicznymi. Wśród analityków biznesowych, product managerów i analityków danych udział kobiet wzrósł do 40-50%. 

Przekonanie, że kobietom jest trudniej pracować w sektorze technologicznym niż mężczyznom, jest mityczne. Podstawą jest stereotyp, że kobiety wolą bardziej kreatywną pracę. Jednak branża IT jest otwarta na zmotywowane, ambitne i erudycyjne osoby niezależnie od płci

6. Do podjęcia pracy w IT konieczne jest posiadanie specjalistycznego wykształcenia

CEO LinkedIn Ryan Roslansky porzucił Kalifornijski Uniwersytet na drugim roku, CEO Snapchata Evan Spiegel studiował projektowanie na Stanfordzie, a Susan Wojcicki, która jest obecnie CEO YouTube, jest z wykształcenia historykiem. Z tego wynika, że w IT jest miejsce dla osób o różnym wykształceniu. 

Rzeczywiście, ten stereotyp o IT  jest w połowie prawdziwy, bo trudno będzie programiście, inżynierowi, analitykowi czy testerowi bez wiedzy zdobytej na uczelni, bo to jest podstawa. Specjaliście z profesjonalnym wykształceniem łatwiej jest wybierać zaawansowane szkolenia, uczyć się nowych języków, bibliotek i frameworków, bo zna podstawy. 

7. Ukończę kursy i od razu zostanę Middle-specjalistą

Jednym z najczęstszych błędów popełnianych przez osoby marzące o pracy w IT – jest wiara w różne szybkie kursy. Nie istnieje niestety coś takiego jak szybka nauka. I taka sytuacja ma miejsce nie tylko w branży IT. Aby stać się prawdziwym ekspertem w swojej dziedzinie, trzeba codziennie szlifować swoje umiejętności. Dokładne przestudiowanie danej dziedziny zajmuje więcej niż rok, ale dobra wiadomość jest taka, że można pracować i uczyć się jednocześnie. Wiele firm rekrutuje stażystów z możliwością późniejszego zatrudnienia, ponieważ czasami lepiej jest nauczyć pracownika tego, czego nie wie, niż poświęcać czas na jego przekwalifikowanie.

8. Każdy informatyk potrafi naprawić komputer

Wydawałoby się, że żart #zaśjesteśprogramistą jest starszy niż branża IT. Jest to najbardziej rozpowszechniony stereotyp o IT, który, o dziwo, nadal istnieje. Z jakiegoś powodu społeczeństwo uważa, że każdy pracownik firmy informatycznej wie, jak naprawiać sprzęt. Szczególnie celują w tym programiści i testerzy. Zasadniczo informatyk może przeinstalować system operacyjny lub skonfigurować niektóre programy, ale jeśli nie wie, jak to zrobić, nie czyni go to złym specjalistą.

9. Praca w IT – to jedynie opracowywanie stron internetowych i aplikacji

To kolejny mit, który warto rozwiać. Jeżeli nawet firma IT specjalizuje się w tworzeniu produktów, to nie będzie w stanie w pełni funkcjonować, jeżeli w jej kadrze znajdą się wyłącznie programiści. Oprócz nich w kadrze znajdą się prawnicy, finansiści, księgowi, specjaliści ds. bezpieczeństwa i cyberbezpieczeństwa, testerzy, architekci, projektanci, marketingowcy, rekruterzy, HR-menedżerowie, analitycy, Sales-menedżerowie, pracownicy wsparcia, inżynierowie, administratorzy systemów itd. Branża IT łączy w sobie wiele różnorodnych zawodów, które wymagają różnych umiejętności i wiedzy. W dziale „Oferty pracy” możesz zapoznać się z aktualnymi ofertami firmy Computools. Wyślij swoje CV, a być może wkrótce zostaniemy kolegami.

DOŁĄCZ DO COMPUTOOLS

WYPEŁNIJ FORMULARZ LUB NAPISZ DO NAS NA hr@computools.com A DOBIERZEMY DLA CIEBIE INTERESUJĄCĄ OFERTĘ

    CV (W FORMACIE: .DOC, DOCX, .PDF LUB .RTF)*

    WYŚLIJ CV →